Min alldeles första..

Sådär, nu satt man här igen i soffan och slöar. Väntar på att tvätten ska bli klar där nere så vi kan hämta upp den och sedan ta och hoppa ner under täcket. Idag har jag lyckats ta min alldeles första Blodgas. Och usch va nervös jag var. Skakade verkligen på handen kan jag säga, stackars patient. Som tur var så frågade jag henne innan och berättade sanningen, att de var första gången för mig. Hon var helt med på de och hade blivit stucken massa gånger innan. Så de var ju skönt de, ännu mer skönt att jag lyckades att få blod också dock med lite hjälp av handledaren.
Men nu är de gjort iallfall, behöver inte vara lika nervös nästa gång.

Har börjat få lite ont i halsen, inget jag har tid med nu. Första nätterna jag ska jobba nästa vecka och massa roliga saker planerade i helgen. SÅÅ svininfluensa du får allt vänta lite till innan du får mig i ditt våld ;)
Angående denna ompratade influensa föresten, undra om de verkligen är så att halva sveriges befolkning kommer vara lamslagen (samtidigt?) under flera veckor? Kommer massa människor i min egen ålder bli tvugna att läggas i ecmo ? Kommer många att DÖ?
Jag tror helt klart att detta är något som kommer att påverka oss här i sverige, framförallt när vi har så små resurser innom vården att ta hand om de som är "halv"sjuka. Men jag tror INTE att de är så illa som de låter. Vi har influensa varje år i sverige. De är rätt många som dör av den, varje år. Den är också annorlunda från år till år, varför skulle vi annars behöva vaccinera om oss? Att den såkallade svininfluensan är värre kommer väl från att nu är de unga relativt friska personer som drabbas, MEN de är fortfarande inte så extremt många. JA de är hemskt att människor dör och JA de kommer säkerligen att dö flera i Sverige också. Men tillexempel så lyssnade jag på radion häromdagen och hörde att där de dött flest människor i världen av influensan var i brasilien, där hade de dött 500 personer. Då undrar jag hur många invånare hela brasilien har? Och hur många dör inte av andra "vanliga" sjukdommar.. Jaja, man ska nog ta varningarna på allvar men ändå inte tro att världen håller på att gå under. Jag tvättar alltid mina händer när jag kommer hem, varje gång jag har varit ute. Jag använder lite extra sprit på händerna på jobbet. Jag kanske inte tränger mig in på en överfull buss just nu. Men man måste våga leva. Vet ni vad jag såg idag, såg två personer på stan som gick runt i munskydd. Sånna munskydd som vi använde på jobbet när vi bronkoskoperar. Som sagt, man måste ju leva också :P Ne nu ska jag sluta prata om tråkigheter..

Dags för tvättstugan :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback